måndag 12 oktober 2009

Kaffe & socker vs. sömnen

Ibland så plockar kroppen upp rutiner som i själva verket inte är så smarta. Många studenter känner säkert igen sig, när jag själv pluggade hände det ofta att jag satt uppe halva nätterna med te, cola light eller smågodis för att hålla igång hjärnan... Just koffein och socker är ju det som många vänder sig till när de behöver en snabb "fix" och det inte riktigt finns tid att sova. Personligen så tycker jag inte det är så farligt om det händer någon gång ibland, vet själv hur jag kan vara när jag sitter uppe med en deadline som jag absolut vill putsa lite extra på, men börjar man ersätta sömnen med preparat ofta så är det inte direkt bra för varken kroppen eller hjärnan. Sanningen är att du lurar dig själv.

Enligt en studie från England’s Loughborough University så ger dig sockret en rejäl kick direkt, men så snart effekten börjar försvinna blir du både sömnigare och får sämre reaktionsförmåga än innan. Koffein ger ett lite motsatt problem, där blir du visserligen sjukt energisk efter så snabbt som femton minuter, men effekten håller i sig så länge att du inte kommer kunna somna alls när du är klar med vad du nu velat hålla dig vaken för. För snabb energi som varar lagom länge, satsa på en kombination av protein och kolhydrater, som ett äpple och några ostkuber.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar