fredag 9 oktober 2009

Deppad? Då ska du bli kulturell!

Läkare i Skåne testar en ny sorts bot för att hjälpa deprimerade personer. Och det handlar inte om varken läkemedel eller samtalsterapi utan helt enkelt ett kulturellt besök någonstans. Enligt läkarna kan en teaterföreställning eller en krokikurs hjälpa långtidssjukskrivna att ta sig ut bland folk, vilket de tror kan kan motverka depressionen. Studien har inte pågått så länge att man kan se några klara resultat än, men jag tycker det låter som en smart idé. Den mesta sortens läkning för själen som inte innebär mediciner och preparat får tummen upp från mitt håll. Och jag vet ju själv hur bra humör jag blir på efter att jag till exempel sett en dansföreställning eller skapat något eget med händerna. Kultur är vackert och avslappnande, för det mesta. Vad tror du? Kan kulturella upplevelser motverka höstdeppet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar