lördag 31 oktober 2009

Sov gott med zink, magnesium och kalcium

På hälsoföreläsningen jag var på härom kvällen så pratade Louise Hammarberg om hur du kan använda kosten för att sova bättre. Det du ska ladda med om du lider av sömnsvårigheter är tydligen magnesiumrik kost (som banan och gröna grönsaker), zink (som finns i skaldjur och fisk), kalcium (mejariprodukter och sesamfrön) och levande föda (råkost ger enzymer!). Gamla mjölk & banan-trickset som mamma körde med när jag var liten blev helt plötsligt förklarat. Får jag välja idag så skulle jag nog helt satsa på en god middag med skaldjur för att säkerställa en god natts sömn. Men det beror väl på att skaldjur är det bästa jag vet...
Under sommarmånaderna sover jag alltid gott. Undrar om det beror på deb enorna mängd skaldjur jag trycker i mig de veckorna jag är på Västkusten varje år?

1 kommentar:

  1. Tips på en bra bok om ätstörningar:

    ”Mat, Träning & Ångest – berättelser ur verkliga livet”

    En väldigt intressant bok som innehåller berättelser om olika personer som varit eller är drabbade av någon slags ätstörning där de berättar ingående om vägen till sjukdomen samt vad de gjort för att försöka bli friska och fria från allt. Ett kapitel innehåller endast handgripliga råd från de som varit sjuka.

    Superbillig också.
    Läs mer på www.mattraningangest.se

    SvaraRadera