lördag 3 oktober 2009

Tar hand om mig själv

Nu gör jag mig själv en stor tjänst och rymmer iväg till landet över helgen. Fina skärgårdsön med nio glada tjejer i stället för tio, stackars lilla Camilla var tvungen att stanna hemma då hon fått njursten, av allt man kan åka på... Det blir rödvin, gryta, massor av spel, bastubad, tjejsnack och annat härligt för oss som kommer iväg. Men hjälp, vänta nu. Vi skulle varit tio, ute på en ö, nu är vi nio. Påminner det här om något? Något av Agatha Christie? Nej, så kan jag inte tänka, då skrämmer jag bara upp mig själv.

I alla fall, massvis med forskning har ju kommit de senaste åren som slår fast fördel efter fördel med att vistas ute på landet, i synnerhet om man är storstadstjej till vardags. Förutom frisk luft och mindre stress och allt det där så kan man även boosta minnet och stärka det ena organet efter det andra. Det låter fint. Passa på att stick ut på landet ni också, om ni har några timmar över. Plocka lite blåbär i skogen, kratta lite löv hemma i föräldrarnas trädgård, eller bara strosa omkring och titta på färgförändringarna i träden. Vad du än gör - se till att ha en fin helg, det är du värd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar