onsdag 14 oktober 2009

Presslunch med Philips ångkokare

Trött i benen och lite småmosig i hjärnan efter en hektisk dag full av intryck, men en trevlig sådan. Presslunchen på Rosendals trädgård var superhärlig från början till slut. Promenerade genom ett soldränkt Djurgården och förundrades över löven, vattnet och hur vackert allting var när det blivit höst. Max från Philips och hans crew tog emot oss i ett av växthusen där de hade dukat upp ett otroligt bord fullt av goda ingredienser till maträtterna och juicerna vi skulle laga/pressa. Kocken Monika Ahlberg, känd bland annat från teveprogrammet Monikas mat, var där som expert och guidade oss genom ångkokarens funktioner och övervakade när vi lagade hennes och Philips recept.

Det är galet egentligen hur mycket man kan laga till i en steamer! När man tänker ångkokad mat så tänker de flesta nog "Hm, kanske broccoli och lax? Möjligtvis lite morötter?" Vi lagade till ris, kyckling, fisk, skaldjur, grönsaker (själv fick jag ansvaret för att laga kronärtskocksbottnar med salsa verde), svampomelett OCH tro det eller ej - sufflé! Helt fantastiskt. Jag är rätt fascinerad över ångkokningen som matlagningssätt eftersom det är hälsosamt, enkelt och väldigt gott. Det blir knappt någon disk, du boostar rätterna med aromer i en liten kryddbehållare underst där ångan stiger upp, och grönsakerna blir precis sådär lagom krispiga men ändå mjuka, så som man alltid vill ha dem när man kokar men aldrig lyckas få... Två tummar upp från mig för Philips steamer. Hamnar definitivt på min julklappslista i år. Enda kruxet är att jag inte vet var jag ska få plats med den i och för sig. Men sånt ordnar sig alltid :-)




Finns i tre olika varianter, och kostar från 649 kronor. Är du student så är det ett superbra alternativ till att laga mat på lilla kokplattan, önskar att jag hade haft en steamer när jag bodde på mina 19 kvadrat!

1 kommentar:

  1. Verkar ju superbra med en ångkokare. Vet du om det finns några kokböcker för just ångkokad mat?

    SvaraRadera