lördag 17 oktober 2009

Lyssna för att umgås bättre

I senaste numret av I Form så tipsar David D Burns från Stanford University dig om hur du kan lära dig att umgås bättre med dina vänner och nya människor genom att lyssna på vad de har att säga. Vi glömmer ofta att vi ska lyssna när någon annan pratar och tänker i stället på vad vi ska svara. Det kan den du pratar med definitivt känna av och kan bli ledsen när de tror att du struntar i dem. Nej, det är tid för bättring - och enligt David D Burnt är tekniken enkel. Föreställ dig att du ska efteråt ska upprepa precis vad personen har sagt. Grymt bra tips, tycker jag som ibland är lite vimsig och tankspridd :-)
Lyssna, lyssna för bättre relationer till folk i din närhet. Öva på stereon först så känner du dig redo när du ska testa på en riktig person.

2 kommentarer:

  1. Vilket bra tips! Jag tycker att jag verkligen behöver bli bättre på att lyssna, vill så gärna höra, vill så gärna att mina vänner och bekanta ska få komma till tals. Men så blir jag själv engagerad av ämnet, av egna erfarenheter, av... och vips har jag blandat in mig själv. Svarat med en berättelse om mig själv, istället för ytterligare en nyfiken fråga...

    Ska bära med mig detta tips och göra det till en uppgift att träna på nästa vecka. Tack!
    // E

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där :-) Försökte verkligen tänka på aktivt lyssnande nu när jag var iväg på min resa över helgen och träffade nya människor. Funkar faktiskt väldigt bra tycker jag. Hör av dig och berätta hur det gått för dig!
    /J

    SvaraRadera