fredag 2 oktober 2009

Föryngringstips

Det finns knep som kan hjälpa dig att minska din biologiska ålder med så mycket som 10 år, menar författaren Thorbjörg Hafsteinsdottir. I senaste Topphälsa finns ett test där du själv kan analyser fram om du befinner dig inom rätt ram för din biologiska ålder, eller om din livsstil och dina vanor i själva verket gör att du blir äldre än vad du faktiskt är. Mycket intressant. Enligt testet ska min biologiska ålder vara 31, medan min kronologiska ju är 27. Aj då. Det som drog upp resultatet var bland annat att jag spenderar mer än sex timmar per dag framför datorn, utsätter mig för små doser stress ibland och äter för lite extrakt av druvkärnor eller grönt te...

Men, ändå inte så farligt. Eftersom jag fortfarande håller mig inom 5-årsramen från min kronologiska ålder så behöver jag inte hoppa på den hårdaste delen av anti-age-programmet utan kan starta på vecka fem... Känns i och för sig som att det här kan vara riktat till kvinnor som är något äldre än vad jag är, jag har inte börjat lida av så speciellt många ålderstecken än varken fysiskt eller mentalt, men det är klart att det alltid är nyttigt att se över sina hälsovanor och göra en utrensning. Fylla på med lite ny energi. För dig som är sugen att testa metoden, köp Topphälsa eller Thorbjörgs bok Tio år yngre på tio veckor, utgiven av Bonnier fakta. Eller ta helt enkelt en genväg och hoppa på de här vardagsstegen mot evig ungdom!

1. Skölj ansiktet kallt.
2. Drick ett stort glas vatten.
3. Ta hormonvänliga örttillskott.
4. Gör armhävningar, situps och andra övningar hemma på golvet.
5. Blanda en morgonshake och planera din dag medan du lyssnar på stillsam musik.
6. Skrubba kroppen med en mjuk borste och smörj in dig med föryngringscremer.
7. Gör i ordning mat, mellanmål och kosttillskott för resten av dagen.
8. Ta 2 x 5 minuters paus under arbetet och töm huvudet på tankar.
9. Kör ett spin- eller joggingpass varannan dag.
10. Se till att få sex till sju timmars kvalitetsömn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar