måndag 5 oktober 2009

Bättre fokus tack!

Det värsta med att jobba hemifrån är alla mentala distraktioner. Har ju inte det här fysiska problemet med kollegor i min närhet som tuggar högljutt, pratar i telefonen i mitt öra eller helt enkelt har udda ticks för sig. Men mentalt så är distraktionerna nog en nivå värre när man sitter hemma. Har hittat en underbar artikel hos Motionsguiden.se, skriven av Filip Lam, med tips för att hitta fokus. Hjälp vad jag behöver det just nu, alldeles för mycket tid som bara lallas bort.

1. Reducera störningar - Vi har alla distraktioner både på jobb och i det privata som vi inte kan styra. Men vad vi kan göra är att minska på de störningar vi faktiskt har kontroll över. Du kan exempelvis säga upp prenumerationer på tidningar som du aldrig läser eller irriterande e-postlistor.

2. Börja anteckna - Har du någonsin hittat en post-it-lapp med ett telefonnummer som du har skrivit men inte kan minnas vems det är? Anteckna all flyktig information om du vill komma ihåg det. Vår hjärna är ett kreativt organ med oändliga möjligheter - men den fungerar uruselt som en whiteboard.

3. Fokusera på handlingar - Allting du vill uppnå i ditt liv handlar slutligen om fysiska handlingar som du måste utföra. Att lära sig planera med hjälp av handlingsverb istället för flummiga substantiv är viktigt för att hålla bollen i rörelse. "Bli hälsosammare" är ingen enskild handling för att ge ett exempel. Det är ett projekt. Exempel på en enskild handling är, "köp gymkort".

4. Lämna dina inkorgar - Många av oss har en vana att leva i våra mailboxar, röstbrevlådor, och andra "inkorgar". Vi behöver inte bombarderas med ny information ständigt. Riktigt arbete utförs nämligen utanför dessa "inkorgar". Istället, ta kontrollen över när du vill ha ny information i ditt liv så att du kan koncentrera dig på att jobba resten av tiden.

5. Bli mer kräsen - Förstå att det är du själv som bestämmer vad och var du vill spendera din tid och uppmärksamhet. Ta det ansvaret genom att inte slösa din tid på skräp. Du vet själv vad som verkligen är viktigt för dig - leder det du spenderar din tid på just nu verkligen dit du egentligen vill? Uppmärksamma dig på var du lägger ner mycket energi på och sträva efter att inte ödsla din energi på saker som inte förtjänar det.

Fy sjutton vad bra, den här texten bara skriker mitt namn. Tror minsann jag ska skriva ut en kopia och tejpa upp på väggen vid mitt skrivbord. I synnerhet punkt nummer fyra och fem ska jag omfamna varmt. Från och med imorgon - no more trams och distraktioner. Nu ikväll får jag dock tramsa hur mycket jag vill, ska nämligen iväg på en tjejmiddag och filmkväll med underbara Malin och Ingrid. Ha en mysig kväll du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar