tisdag 13 oktober 2009

Gråta ut hjälper inte

Jag är en riktig känslostormande lipsill. Jag gråter lätt och ofta, gärna under teveprogram där någon dör, gör slut, hittar sin stora kärlek, får ett nytt hus etc. Ja du fattar, det blir ofta en skvätt om dagen. Börjar väldigt lätt att gråta när jag är ledsen över saker som händer i mitt privata liv också, vilket inte är så ofta, men när det händer så kommer tårarna rullandes utan att jag kan hjälpa det. Och jag har ju alltid hört uttrycket "gråt ut så känns det bättre" så har inte tänkt mer på det...

Men nu har amerikanska forskare gjort en undersökning och kommit fram till att folk som gråter när de är ledsna faktiskt inte alltid mår bättre efteråt. Ungefär hälften mådde bättre, en tredjedel kände ingen skillnad och en tiondel mådde bara sämre efteråt. Forskarna rekommenderar därför folk att fokusera på det positiva i tillvaron när vi mår skit, i stället för att gråta. Jag för min del menar att vi behöver göra bägge delarna. Man ska ha rätt att gråta en stund, men sen får det vara bra och det är då vi ska slå om tankarna mot något positivt. Gärna med hjälp av en rolig film eller en härlig kompis.

Lipsillar som jag kan inte vara säkra på att tårarna hjälper längre....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar