torsdag 22 oktober 2009

Färglära för övertygelse

Har precis lärt mig något bra. Tydligen så är det skillnad på färg och färg när det gäller att övertyga, om man nu får lita på den studie som skrivarföretaget HP gjort. Undersökningen mätte hur meddelanden togs emot beroende på vilken färg det var på bokstäverna i skriften.
Gröna bokstäver är de mest övertygande och skapar flest positiva reaktioner hos mottagaren.
Röda bokstäver får oss att reagera starkt positivt eller starkt negativt.
Och svarta bokstäver visade sig vara mest neutrala i undersökningen.

Så nu vet du vilken färg du ska printa din nya CV i, eller kanske ditt låneansökan till banken. Och är du sugen på att bjuda ut en snygging du spanat in på dejt via en hemlig lapp, se då för guds skull att ha en penna i rätt färg i väskan. Grönt, grönt, grönt. Du vill väl inte riskera ett nej?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar