torsdag 1 oktober 2009

Tjejer i Stockholm, spara numret!

Ett viktigt tips till alla er tjejer/kvinnor i Stockholm som brukar känna er otrygga när ni går hem från krogen eller vännerna på fredag- och lördagskvällen. Polisen i Stockholms län har nu satt igång en jourtelefon som kallas Nattknappen, öppen att ringa mellan 23.00-03.30 på helgerna för dig som vill ha sällskap i luren medan du promenerar/tar dig hem. Linjen sköts av volontärer och du talar om i början av samtalet var du är och vart du ska, har linjen öppen medan du går och om något skulle hända så ser personen i andra änden, som följer dig på en karta, till att du får omedelbar hjälp. Låter som en helt fantastisk tjänst, det är kanske inte alltid du kan ringa dina föräldrar, sambo eller din kompis när du känner dig otrygg och bara vill ha sällskap i luren.

Jag brukar ofta "låtsasprata" i telefonen om jag blir nervös på vägen hem. Oftast ringer jag min söta sambo så får han hålla sig vaken och prata med mig medan jag tar mig hem, men ibland när jag vill låta honom sova så kan jag helt enkelt dra upp mobilen och låtsas att jag pratar med honom, bara för att det känns bättre. Från och med nu ska jag ringa Nattknappen, definitivt!

Så alla tjejer i Stockholms län, knappa in nummer 08-50 44 66 66 i mobilen och spar det!
Du kan läsa mer om projektet på polisens hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar