torsdag 8 oktober 2009

Förkylningshjälp när näsan redan rinner

Både jag och pojkvännen börjar åka på en förkylning tror jag. Snuva, trötta ögon, lite ont i huvudet - sådär tungt så man bara vet att något är på gång. Men jag ska inte misströsta, det finns sätt att snabbt bli av med en otäck förkylning även om den redan brytit ut. Iform.se listar några smarta råd:

Varmt och kryddigt
Alla former av varma drycker kan lindra näsans förkylningssymtom eftersom värmen löser upp snor och nästäppa. Drycker med bitter smak, till exempel citron, sägs fungera bäst. Även kryddig mat och varma soppor lindrar.


Ät lite echinacea
Naturmedel och kosttillskott av växten echinacea (röd solhatt) kan enligt en ny undersökning tydligen förkorta förkylningssymtomen med ett helt dygn.


Vitlök
Vitlök stärker motståndskraften och immunförsvaret. Ett test där man använt sig av tabletter med vitlökspulver har visat att vitlök eventuellt även kortar ner förloppet av förkylningen lite.


Var snäll mot dig
Ett gammalt råd säger att en öm hals lindras av att svälja. Det gör inte att du tillfrisknar snabbare, men du mår bättre under tiden. Skäm därför bort dig själv och din hals med exempelvis ljummet te med honung, varm choklad med vispgrädde eller hönsbuljong. Det finns inga regler, det viktigaste är att du dricker något som känns mjukt och behagligt för dig.


Träna lätt
Du kan faktiskt träna lite fast att du är förkyld. Men håll dig till lätt till måttlig träning så att inte kroppstemperaturen blir för hög. En kraftig temperaturökning i kombination med en lätt förkylningsfeber göra att det känns obehagligt – träna därför lätt. Fördelen med att träna är att motion öppnar näsan, så kom ihåg att ta med näsduk för det kan komma ganska rikliga mängder med snor.


Tänker absolut inte missa mitt Steamy window-pass på SATS som jag bokat in mig på imorgon, har sett fram emot det nu, jag har ju ingen feber och Terese som var där förra veckan sa att det inte var speciellt jobbigt. Men ikväll blir det C-vitamin i form av satsumas, kanske ett ångbad för ansiktet, och lite te med honung!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar