tisdag 22 september 2009

Världens dummaste debatt

Alltså, är det något jag blir riktigt arg över så är det kvinnor som är gravida och är respektlösa mot sina foster i magen. Har sett gravida här i Sverige som röker trots uppenbar bebismage, vilket irriterar mig något enormt, och alkohol ska vi inte ens tala om. Många hälsodebatter som blossar upp förstår jag att man kanske är skeptisk till, när det handlar om konstiga dieter, rekommendationer osv. Och när det handlar om dig själv och din egen kropp får du naturligtvis göra vad du vill och tro på vad du vill. Men när det handlar om en annan liten människa du har ansvar för så förstår jag inte hur folk är så dumma att de tycker det är okej att dricka alkohol under graviditeten bara för att inga studier än så länge gett tydliga bevis för exakt hur mycket som övergår till fostret. Hur svårt kan det vara att låta bli alkoholen ett par år under graviditet och amning?

Det värsta hyckleri jag varit med om var när en kvinna på en restaurang i Dublin där jag jobbade bad mig om den ena specialbeställningen efter den andra - mat utan räkor, pastöriserad ost, välstekt ägg osv för att hon var gravid och sedan beställde in en flaska vin. Jag höll på att smälla av! Men nu kanske folk tar sitt förnuft till fånga. Läste på Netdoktor.se att enligt en stor forskningsgenomgång som Statens folkhälsoinstitut genomfört så påverkar även små mängder alkohol fostret negativt. Så lite som ett glas vin i veckan ökar risken för att barnet får beteendeproblem, psykiska problem eller relationsproblem. Så alla ni pregnant ladies där ute - stay off the booze!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar