måndag 21 september 2009

Intervju hos Löplabbet

Idag har jag varit nere en sväng på Löplabbet på Kungsgatan och intervjuat en jätteduktig säljare, Katarina Wikman, om vinterlöpning och smarta kläder för att tåla kyla och ruskväder. Fantastiskt kunnig, pennan glödde mot blocket och sedan var det lite deppigt att jag inte fick med alla bra tips i texten, som inte fick vara så lång. Så är det ofta, jag är så tacksam för allt jag får lära mig genom mitt jobb, men vill så gärna föra alla grymma råd från duktiga människor vidare och ibland får det helt enkelt inte plats i artiklarna. Vad gör man då? Jo, delar med sig i bloggen såklart!

En sak Katarina påpekade som jag inte tänkt på tidigare att just eftersom vi tjejer har mer fett på rumpan och låren än killar så blir vi ofta lite kallare där då blodet inte strömmar lika bra genom fett som genom musklerna. Det finns faktiskt särskilda korta underställskalsonger för tjejer, som funkar utmärkt att använda under löpartightsen när det börjar bli kallare väder ute och som håller oss varma just där vi behöver det som bäst!

Lärde mig även hur man ska tänka kring material och lager på vintern, men det får ni läsa i januarinumret av Cosmopolitan. Det går faktiskt att hitta smarta och anpassade produkter för alla kroppsdelar, allt ifrån mössor och vantar i microfleece eller windstopper-material till ullstrumpor i merinoull som håller värmen på fötterna och extradobbar du kan sätta på skorna som skyddar mot halka. Och visste du att det faktiskt finns en produkt som hjälper folk som lätt blir hostiga av kyla (som jag!) att springa på vintern? Jo, den kallas värmeväxlare och är en slags produkt du har i munnen som värmer upp den kyliga luften innan den går ner i lungorna så du kan bearbeta den enklare. Smart! Jag brukar säga det, man lär sig något nytt varje dag. Oftast flera saker, i synnerhet om man har ett jobb som mitt. Vad har du lärt dig idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar