torsdag 3 september 2009

Bakning som terapi

Jag älskar att hålla på i köket med mina byttor, kastruller, plåtar, formar... Idag har jag testat något helt nytt, nämligen att bara franska delikatesskakor, så kallade "macarons". Besämde mig för rosa och gröna den här gången, men nu när jag äntligen har förstått att man kan köpa karamellfärg på Panduro i en massa olika färger så kommer jag snart att handla på mig ett färgsprakande förråd. Tog ganska lång tid med alla processer av att skålla och mala mandel, blanda och vispa i olika byttor och till slut spritsa ut små kluttar innan de gräddas, och sen var det dags för nästa vända med smörcremen. Inget du slänger ihop på en timme alltså, men väldigt roligt måste jag säga. Dessutom bestämde jag mig innan för att låta det ta den tid det tar och inte stressa, vilket gjorde att jag slappnade av och bara fokuserade på baket. Sprang inte ens ut till datorn varje gång jag hörde ett pling från mejlen, som jag brukar göra. Väldigt fina kakor i slutändan, och helt fantastiskt goda! Receptet hittade jag på SalongK för några dagar sen.


1 kommentar: