måndag 7 september 2009

Lite influensatips

Smittoproffsen varnar hit och dit om hur du ska undvika att drabbas av svininfluensan. Det är klart att ingen vill bli sjuk och därför verkar människor extremt intresserade av att skydda sig. Själv oroar jag mig inte direkt, men jag har kompisar som har laddat handväskan med antibakteriell handtvätt i massor. Det kanske är dags för mig också att börja tvätta lite extra? Man vet ju aldrig. I alla fall, Smittskyddsinstitutet rekommenderar följande:

* Om du är sjuk, håll avstånd till andra så du inte smittar
* Undvik nära kontakt med personer du vet är sjuka
* Stanna hemma från arbetet eller skolan om du är sjuk
* Hosta och nys i armvecket eller i en pappersnäsduk
* Tvätta händerna med tvål, ofta och noggrant
* Använd gärna handsprit som komplement
* Undvik att röra vid ögon, näsa och mun så slipper du smittas om du tagit i ett föremål som viruset kan ha fastnat på

Usch, jag tycker faktiskt att det tåras lite i ögonen nu. Och jag var täppt i näsan igår kväll. Är säkert en helt vanlig förkylning på gång, men det är nog dags att plocka fram handtvätten ändå.

Den här lilla rackaren hittade jag i medicinboxen, köpte den när vi skulle till Asien förra året. Har hört att det börjar ta slut på apoteket, så det var ju skönt att kunna gräva fram en flaska hemma. Du då? Är du rädd för svininfluensan? Vad gör du för att skydda dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar