torsdag 24 september 2009

Bättra på ditt tålamod

Hemma hos mig är det lite si och så med tålamodet ibland. Eller, min sambo är faktiskt väldigt tolerant mot det mesta, men när det kommer till mig så måste jag erkänna att jag inte är så relaxed som jag skulle vilja vara alla gånger. Vet inte vad det beror på att jag stressar upp mig så när saker och ting går långsamt, eller inte alls, men det är väl ett personlighetsdrag helt enkelt.
Lustigt det där, vissa gånger, när det handlar om barn till exempel kan jag vara hur tålmodig som helst och tycka att allt bara är underbart. Men att köa, gå bakom folk som går långsamt, lyssna på folk som aldrig kommer till saken... nej, då vill jag bara stänga av.

Om du också vill jobba på ditt tålamod, precis som jag, så ska du ta till dig av alltid lika duktiga Emma Pihls fabulosa råd.
1. Tålamod.
För att kunna öka ditt tålamod är det intressant att förstå vad tålamod egentligen är. För mig är tålamod en omskrivning för mod att tåla väntan. För många blir väntan en signal om osäkerhet och fel väg som många smiter ifrån genom att välja om.
2. Tro och tillit.

För att våga lita på ditt val och beslut och behålla tålamod trots att önskat resultat inte kommit ännu behöver du ha en tro på ditt val och en tillit till att det som ska ske kommer att ske. Det som både gör oss säkra och övertygade men också osäkra och veliga är våra tankar. Bestäm tankar som ökar ditt tålamod.
3. Påverka det som är möjligt.

Tålamod utan att agera försätter inga berg. Tålamod är en perfekt beståndsdel och ett komplement till att få fantastisk effekt och välmående under tiden om det kompletteras med att agera och skapa möjligheter.
4. Vägen är målet.

Det klassiska men ändå så viktiga är att när fokus kan vara på vägen, delstegen och processen istället för målet så blir tålamodet enklare att ha oavsett de yttre resultaten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar