onsdag 9 september 2009

Frukta inte träningsvärken

Ibland kan jag bli lite rädd när kroppen gör för ont efter ett hårt pass. Fick till exempel för mig att jag hade skadat benhinnorna efter Tjejmilen när de värkte rejält. Men nu har jag lärt mig något nytt! Att kroppen gör ont när du har tränat är inte farligt, det handlar inte om att du har skadat dina muskler. Forskning från Umeå Universitet visar att kroppen får ont för att musklen helt enkelt svarar på träningen och anpassar sig. Värst träningsvärk får du därför vid vid excentriskt arbete, när musklerna bromsar in i en rörelse, som när du är tillbaka på väg ner till golvet långsamt efter en sit-ups. Det betyder ju inte att träningsvärk numera är skönt, men man kan i alla fall sluta vara hypokondriker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar