tisdag 29 september 2009

Kvällsföreläsning om lycka

Har varit på Stadsbiblioteket och lyssnat på en öppen förläsning inom ämnet hälsa med min kompis Malin ikväll. Psykologen Görel Kristina Näslund pratade om hälsa, lycka och vardagsglädje med utgångspunkt ur sin bok om samma ämne. Kände mig sjukt kulturell måste jag säga, föreläsning på en tisdagkväll. Funderar nästan på att skaffa ett par snygga intellektuella brillor med svarta bågar och glas utan styrka så jag får riktigt utlopp för ådran...

Grejen var att hela samlingen som kommit för att lyssna var en enda stor freakshow! En chilenare ställde sig upp och deklarerade att han hittat gud, en annan kille ställde sig upp och sa att han tänkte gå nu för att ingen lyssnade ju på honom (eeh?), en tjej passade på att använda psykologen som psykolog och talade ut om sina ensamhetsproblem och att hon söker tröst hos män på krogen... Hjälp säger jag bara.

Något gott som kom ur det hela var i alla fall att jag och Malin gick och tog en fika efteråt och har kommit på världens bästa plan. Ett helt fantastiskt projekt, som är så bra att det bara måste genomföras. Nyfikna? Kanske outar det på bloggen längre fram, men vill ligga lågt ett tag. Så länge kan jag dela med mig av Görels viktigaste tips för att må bra:

* Omge dig med familj och vänner
* Gör goda gärningar (som att hjälpa någon annan)
* Få tillräckligt med motion, rörelse ökar välbefinnandet
* Meditera (lycka och välbefinnande är inte en känsla, det är ett tillstånd)
* Skaffa dig ett intresse, det föder lust efter kunskap
* Hitta ett flow (när du blir så absorberad av det du sysslar med att du glömmer tid, rum, hunger och törst)
* Uppskatta humorn i livet, gör sådant du mår bra av så håller du dig gladlynt
* Satsa på nöjen och njutning, livet får inte bara vara grå vardag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar