tisdag 8 september 2009

Livskraft med Ayurveda

Jag har börjat läsa Livskraft i vardagen med inspiration av Ayurveda, skriven av Eva Forsberg Schinkler. Träffade henne på Norstedts event förra veckan och tyckte att hon höll en inspirerande presentation av sin bok, och sen när vi pratade efteråt och hon försäkrade mig om att den handlar mer om inspiration och balans än hårda krav och förbud så väcktes mitt intresse ännu mer.

Sist jag kom i kontakt med Ayurveda var när jag fick en konsultation av en guru för Cosmopolitans webb-tv förra året. Det var spännande, visst, och det var lite läskigt hur spot on han var i sin analys av min personlighet, men jag kände mig inte direkt sugen att hoppa på den nya livsstilen när han räknade upp kraven för hur jag borde leva. Sluta äta baljväxter och vissa grönsaker (jag är ju vegetarian för sjutton!), gå upp halv sex och i säng halv tio (hm, funkar inte riktigt med mitt jobb och min sociala kalender), äta middag senast sex på kvällen (vilket skulle betyda att jag aldrig kan äta med min sambo som kommer hem från jobbet klockan sju), inte dricka vatten på två timmar innan en måltid, absolut inte under och inte en timme efter (okej, när ska jag dricka då?). Tyckte hela grejen verkade komplett galen, så jag struntade i det.

Men Evas bok är inte så manisk, det handlar mer om att hitta sin personlighetstyp och ge oss själva möjligheten att bli vårt friskaste, starkaste jag utefter våra egna förutsättningar, ett steg i taget. Jag gillar det. Boken innehåller ett självtest där du kan ta reda på vilka råd du bör ta till dig, och massor av coachtips inom bland annat matlust, stresshantering, personlig utveckling, relationer, arbetskraft och sömnlust.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar