onsdag 23 september 2009

Träning mot trötthet

Vi läser gång på gång att man blir piggare av träning, och du som tränar märker ju att det är sant! Men hur funkar det egentligen, rent biologiskt- det logiska borde väl vara att bli trött när man har ansträngt kroppen, inte tvärtom?
Okej, för det första så sover du bättre, eftersom motion är ett av de bästa sätten att få en god natts sömn. Träning ökar också kroppens förmåga att bilda ny energi, eftersom muskelcellerna bildar fler energiproducerande mitokondrier som gör att näringsämnena förbränns bättre. Dessutom får du fler små blodkärk i kroppen som leder bloden runt och gör din andning och ditt hjärta starkare. Mentalt så märker du också att kroppen sätter igång produktionen av hormonet adrenalin vid träning, som ger ny energi.

Just nu sitter jag och gäspar vid skrivbordet, inte så bra. Tror verkligen jag skulle må bra av att ta mig till gymmet en sväng. Så får det bli, så snart lunchen sjunkit undan, min mejlserver strejkar så jag kan ändå inte skicka iväg alla de mejl jag tänkt få iväg under eftermiddagen. Det mest irriterande just nu är att jag för guds skulle inte kan komma på vad servern heter så jag kan skicka iväg en felanmälan. Grrr... min hjärna behöver VERKLIGEN lite träning så jag vaknar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar