lördag 29 augusti 2009

Experten på Runners world tipsar

Passade på att be om några sista minuten-tips om löpningen inför Tjejmilen av Robert "Jojje" Karlsson på Runners World när jag hämtade ut nummerlappen igår. Hur är det egentligen med mat och dryck innan loppet till exempel?
- Det största misstaget du kan göra är att äta tills du är proppmätt, det leder bara till att det bubblar i magen vid starten. Då är det bättre att vara lite småhungrig. Mitt tips om loppet startar klockan 12 är att äta frukost vid 8, ta en lättare fika vid 10-10.30 och sen precis innan loppet så får du inte glömma att dricka lite vatten och kissa.
När det gäller själva löpningen verkar utmaningen att hitta rätt tempo vara det svåraste.
- Håll jämt tempo från början, och ta det lugnt, tipsar Jojje. Hitta ditt eget tempo och försök att inte påverkas av folk runt omkring dig. Det är viktigt att känna att du har krafter kvar även i slutet, de sista 2-3 kilometrarna kan du dra på lite extra om du orkar.

Tack Jojje för tipsen! Har själv märkt att nyckeln till att jag ska orka loppet ut är just att ignorera alla andra som springer om och bara fokusera på att hitta mitt eget tempo. Om jag känner att jag har lite mer kraft brukar jag ta sikte på en person längre fram och tänka att "henne ska jag springa om", sen tar jag sikte på en ny person osv. Funkar faktiskt bra! Vad har du för tips när det gäller tävlingslöpning? Hur ska man tänka om man blir riktigt trött? Kom med tips, snälla!

1 kommentar: