fredag 14 augusti 2009

Fabulous lunch

Har ätit den godaste lunchen på länge, och hemma dessutom! Brukar ju vara lite deppig för att jag inte äter lunch ute lika ofta (inte så ofta alls faktiskt) sen jag började jobba från hemmakontoret, men med så här god mat kan jag inte klaga. Gjorde ett besök i en grym asiatisk livsmedelsbutik härom dagen och kom hem fullastad med godsaker som ostronsås, pak choi, citrongräs, chili, tofu och vattenspenat. Receptet hittade jag på nätet men ändrade en del beroende på vad jag tycker om och hittade i butiken. Men det innehåller lite av följande:
röd chili, citrongräs, vitlök, färsk ingefära, ostronsås, pak choi, morötter, kålrabbi, böngroddar, hård tofu, sesamfrön... Mängden beror lite på vad du tycker om och vill framhäva.

Gör en marinad på ostronsås, skivad röd chili, vitlök och pressad ingefära. Skär tofun i skivor och låt den marinera i cirka en halvtimme. Sen vänder du den i sesamfrön och steker i lite olja i en stekpanna. Plocka upp tofun, lägg i strimlade morötter och kålrabbi, låt steka några minuter, fyll på med skuren pak choi, groddar, citrongräs och marinaden. Putter, putter och rör, rör. Plocka upp citrongräset (det ska inte ätas, bara ge smak), lägg röran på en tallrik och dekorera fint med tofu över. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar