fredag 28 augusti 2009

Intervaller på löpbandet

Överallt har jag hört (och läst) att om du vill bättra på konditionen inför ett lopp så är det bästa inte att ge sig ut och springa 10 kilometer, utan snarare satsa på snabb intervallträning. Och så fick det bli, såhär dan före dan före Tjejmilen! Vädret kändes för osäkert för att jag skulle tycka det var roligt att ge mig iväg till Djurgården, så jag gjorde ett besök på SATS Hötorget. Skäms för att jag varit så frånvarande i sommar, men det är väl så, man försöker ju träna ute så mycket som möjligt. Gymmet känns mer som en höst- och vinterplats.

Anyhow, skönt var det, rätt tomt på folk och jag började med lite snabb promenad följt av löpning i 10 km/h. Efter en kvart började jag köra intervaller, växlade mellan 1-1,5 minuter på 13 km/h, och 1-1,5 minuter på 8 km/h. Skitjobbigt! Svettades nästan lika mycket som jag gjorde på mitt förra bikramyogapass kändes det som. Okej, det kanske var lite överdrivet, men jag tog verkligen ut mig totalt. När jag klev av löpbandet slog pulsen fortfarande i full speed, trots att jag kört nedvarvning ett antal minuter. Efter intervallerna blev det lite armstyrka och mage. Nu hoppas jag att jag är lite bättre form inför loppet på söndag. Nu blir det middag, piffning och sedan utgång med älskade Ingrid som jag inte träffat på länge - grym fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar