fredag 28 augusti 2009

Klara Desser om hälsa

Igår på pressträffen så pratade Klara Desser om sin nya bok Klaras hälsomat (kommer ut i slutet av september), och konceptet som boken bygger på. Älskar när författare tag ut svängarna lite och verkligen gör böckerna till sina egna. Klaras senaste bok handlar inte bara om GI, som flera av hennes tidigare böcker har gjort, utan här handlar det om dtt helheltkoncept (som jag hyllar) på fem steg för hur man hittar en skön hälsa.

"Hur ska jag kunna leva ett sundare liv? Det är vad boken handlar om", säger Klara. "Min matlagning handlar mycket om grönsaker, jag älskar grönsaker och du kan variera dem på så många sätt. Börjar du att äta grönt så minskar du till sist sugen mot snabba kolhydrater. Jag tar också upp att det är viktigt att välja bra fett, som sådant från fet fisk, nötter, frön och avocado. Man ska kunna äta gott även om det är helg, det vill vi visa. Och så ska man röra på sig på ett sätt man tycker är roligt. Jag hoppas att min bok ska ge inspiration till ett mer hälsosamt liv."

De fem stegen går alltså ut på följande:
1. In med baljväxter och grönsaker
2. Bort med socker och vitt mjöl
3. Ät rätt fett
4. Njut gott och lyxigt på helgen
5. Börja lämplig träning

Det är aldrig för sent att börja se över sina vanor. Det ligger quite frankly rätt i tiden, om man säger så.
"Debatten om tillsatser i maten och att laga mat på råvaror som inte är processade gör ämnet aktuellt", säger Klara. "När vi äter grönsaker som är färgglada får vi i oss ämnen som skyddar så att vi kan stå emot de yttre faktorer vi utsätts för hela tiden".

Tror inte det kan slå fel direkt. Som alltid handlar det om en stark vilja till förändring, och blir man överrumplad kan man ju börja med ett steg i taget. Bläddrade i boken igår och recepten ser så härliga ut, perfekta för mig som är vegetarian eftersom de består av mycket grönt. Längtar tills nästa vecka när Norstedts presenterar höstens böcker om hälsa och psykologi, för då ska vi få smaka mat ur just Klaras hälsomat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar