onsdag 19 augusti 2009

Att bryta en dålig vana

Alla har vi någon gammal vana som vi inte är så stolta över. I mitt fall handlar det om att alltid komma lite lite försent, en vana jag plockade upp under mina år på Irland efter att alltför många gånger stått och väntat på vänner som tyckte det var helt naturligt att dyka upp en kvart eller en halvtimme efter utsatt tid. Riktigt så illa är det inte med mig, men fem-tio minuter brukar mina kompisar få vänta. I jobbsammanhang eller när det gäller att passa en tid till en transport eller liknande så är jag väldigt mycket mer ordentlig, men av någon anledning lyckas jag inte bli av med tidsoptimismen i mitt privatliv. Men nu kanske det är dags!

I senaste numret av Damernas Värld så berättar förändringskonsulten Torben Wiese att det tar upp till 29 dagar att bli av med ett invant mönster. Här är vägarna till förändring:
Bryt vanan genom att göra tvärtom
Ett omvant handlingsmönster kan hjälpa dig att bryta din vana. Det kan vara så enkelt som att göra något du aldrig gjort tidigare, att le mot någon du inte känner eller att luncha med en ny kollega.
Sätt upp tydliga mål
Alla som vill skapa förändring bör börja med att visualisera och formulera en tydlig målbild av vad förändringen kommer att resultera i. Skapa sedan delmål som du successivt justerar.
Fira att du brytit vanan!
När mönstret väl är brutet och du har makten över dina vanor, i stället för det motsatta, är det dags att fira framgången med ett erkännande. Om du efter ett tag inte tycker att den nya vanan är bra kan du ju gå tillbaka till dina gamla rutiner.
(Källa: SalongK)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar