måndag 17 augusti 2009

Tidningarnas larm får effekt

Hur reagerar du när du ser en löpsedel eller en förstasida med stora rubriker om senaste matlarmet? Hjälp! Farligt med frukt, viktigt med fisk, färgämnen i godis etc etc. Tydligen reagerar svenska folket rätt starkt när varningslamporna lyser från Expressens och Aftonbladets håll menar matbutikerna. Enligt en undersökning från TT som ringt till Ica, Coop och Axfood så märks det av direkt på försäljningen när det går ett rykte i kvällspressen om en ny diet eller hälsofara. När larmet om akrylamid kom 2002 så var folk rädda att köpa chips i två veckor till exempel, Sverige drabbades av den så kallade "galna Chips-sjukan". Det lustiga när det gäller just den här produkten är ju att det finns en hel del andra onyttigheter i den också, men ingen slutar köpa den just av den anledningen. Och när larmet blåst över så handlar folk glatt till fredagsmyset igen.

Själv tycker jag det är lite överdrivet med alla rapporter som slängs fram, men jag är inte förvånad att folk tar till sig. Finns inte kunskapen där i grunden om hur man ska hålla en sund livsstil så är det självklart att man tror att frukt kan göra en tjock om tidningarna skriver det. Nej, fram för både hälso- och medieträning redan i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar