Var på presslunch hos Knorr på PS Matsal idag, det var dags att presentera ett nytt koncept för matfonder i portionsförpackningar, och i samband med detta har Knorr gjort en undersökning om hur vi svenskar egentligen äter idag. Kocken Alexandra Zazzi bjöd på fin buffé (med Knorrs nya fond i såklart) och vi fick lyssna på ett underhållande samtal mellan småbarnsmamman och journalisten Ann Söderlund, psykoterapeuten (från bland annat Nyhetsmorgon) Louise Hallin och Zazzi själv om vad matlagning och familjetid egentligen betyder.
Så vad visade undersökningen?
* Nästan 67 procent av kvinnorna anser att de bär det största ansvaret för matlagningen.
(Frågar man männen anser 41 procent har huvudansvaret och 46 procent att ansvaret är delat. Vem har rätt? Hrm, upp till var och en att gissa...)
* Drygt åtta av tio svenskar tycker att det är viktigt att äta en måltid per dag tillsammans med familjen. Kvinnor anser att det är viktigare än vad männen gör.
* För unga i åldrarna 18-25 så äter var tredje sina måltider oftast framför teven eller datorn.
* Majoriteten av de tillfrågade tror att den gemensamma måltiden bidrar till att barn blir mer sociala, får bättre matvanor och bättre hälsa.
Efter lunchen passade jag på att göra ett par intervjuer till DinTonåring.se, och knallade sedan hem med en fin goodiebag i handen innehållande fonder och soppor från Knorr. Nya Fond Du Chef är en typ av gelé-fond som kan användas i pastavattnet eller som smakförstärkare i pasta, sås, risotto eller soppa. Funkar i det mesta helt enkelt, när du vill ha lite extra smak på maten. Fonden innehåller inga smakförstärkare, tillsatta konserveringsmedel eller artificiella färgämnen. Kommer portionsförpackade så att de håller sig fräscha längre (mindre miljövänligt dock med småförpackningar kanske...) Kul med lite nyheter i kylen. Nu kan här lagas mat!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar