onsdag 5 augusti 2009

Nytt i min bokhylla

Tog färjan över till Lysekil igår och besökte bokaffären Strandboken, där jag brukar handla på mig massvis med böcker varje sommar. Anledning? Konstant rea, de flesta böckerna kostar mellan 29 och 49 kronor, med ett och annat undantag på 59 eller hiskeliga 69 kronor :-) Tog så många jag orkade bära (var fullastad med skaldjur och vitt vin redan) och kan i efterhand känna mig mycket nöjd med mina kap.





Böcker om hälsa och kost är alltid intressanta som referenslitteratur att bläddra i när jag gör mina jobb. Franska kvinnors smala hemligheter har jag velat läsa länge just för att den ska vara humoristisk och är en bantningsbok som liksom inte är en bantningsbok, utan mer en tips och råd-bok med positivt tänk och lär dig känna efter-uppmaningar i stället för dieter och förbud. Som en följd av att jag precis fått bekräftat att jag är uppskriven på listan för pressresan till Australien i vår så slog jag till på en guidebok om Australiens östkust och en roman som utspelar sig på en ö utanför Australien, för känslans skull liksom. Och Jonathan Strange & Mr Norell är en riktig tegelsten, men en tegelsten som jag gärna vill ta mig igenom någon gång när jag har tid, så hyllad som den har blivit så kändes det helt enkelt fel att inte köpa den. Jaha, då har jag fyllt på mitt förråd med böcker ytterligare, känns som att min bokhylla växer explosionsartat nu för tiden. Men det är väl så, man kan aldrig ha för många böcker (liksom skor). Men av någon anledning känns böckerna mer ligitima att slösa på. Hm, undrar varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar