tisdag 4 augusti 2009

Mina starka och svaga sidor

Jag har berättat tidigare att jag är svag för personlighetstest i psykologiska tidningar, och det jag gjorde igår i Psychologies var inget undantag. Tre psykloger har arbetat i flera år för att ta fram testet som delar upp dina karaktärsdrag och visar vilka som är dina starka respektive svaga sidor. Oasvett om du får reda en styrka som du förvånas över eller bekräftar något du redan vet så är det väldigt viktigt att tänka efter och analysera sig själv och sin karaktär då och då tycker jag.

Så vad visade då mina resultat? Jo, jag fick mina högsta poäng under kategorierna Love of learning, Capacity to love and be loved, Appreciacion of beauty och Humour. Vilket i stort sett innebär att jag älskar att lära mig nya saker (ingen nyhet), värdesätter att känna mig riktigt nära de i min omgivning (ingen nyhet), har en förmåga att se det vackra i saker och ting och uppskattar folk som är exeptionellt duktiga på sina områden (skojar du? Det är här jag hämtar all min inspiration!) och att jag gillar att skratta och är bra på att se saker från den ljusa sidan. Det där sista kan ju diskuteras, ibland tror jag allt att jag är en liten pessimist när jag är trött och hungrig, men enligt testet är jag alltså väldigt positiv för det mesta. Mina lägsta poäng hamnade inom områdena Self-control och Citizenship, vilket innebär att jag har lite svårt att lägga locket på känslorna när de stormar omkring (vilket stämmer extremt bra, jag är en känslomänniska som gråter flera gånger i veckan, gärna till löjliga tv-program som Extreme Home Make Over) och att jag inte alltid tänker på mig själv som en del av en grupp. Det här med en känsla för nationalism och citizenship känns väldigt amerikanskt för mig, att man ska vara stolt att vara en del av en nation eller kultur. Men som sagt, det kan vara något att jobba på.

Gör testet själv och upptäck hur du funkar som människa och vilka värderingar du har, det är som sagt nyttigt att tänka efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar