måndag 22 juni 2009

Mer blommor till folket

Att få omge sig med blommor borde vara en mänsklig rättighet. Trots att de flesta växter överlever alldeles för kort tid så snart de kommit inom väggarna på min lägenhet så älskar jag snittblommor och ler stort varje gång jag knallar ner på Hötorget och köper mig en bukett. Snittblommor är smarta på det sättet, de vissnar ju ändå efter en vecka så det spelar ingen roll om man missköter dem. Det är nästan svårt att misstköta dem. Skulle vara att glömma bort att sätta dem i vatten då redan från början, eller ställa dem i väldigt stark sol, och sånt klarar den som inte har världens grönaste fingar av helt okej.

Förutom att blommorna är vackra och du blir glad av dem så bidrar de även med energi, visar en studie från Harvard University, även om du bara ser dem i ögonvrån. Dessutom förbättrar gröna växter luften omkring dig genom att utsöndra mer syre och rensa bort koldioxid. Köp på torget, i blomsterhandeln, plocka vid vägkanten eller på ängen under löprundan - eller sno en fin knippe ur mammas rabatt.

Slog till på "Veckans bukett" tidigare idag på Hemköp. Drar på semester om en vecka och vill inte överbelamra hemmet med sånt som kommer vissna. Men lite glädje hinner de sprida innan jag far, de små bladen.

1 kommentar:

  1. Söt tjej med vackra blommer. Känns som att sommaren verkligen är på gång...

    SvaraRadera