torsdag 25 juni 2009

Jobba bort din fobi

Jag är galet rädd för ormar. Ser jag en orm på tv drar jag automatiskt upp fötterna i soffan och jag använder allvarligt argumentet "tänk om det kommer en orm" som ursäkt för varför jag inte vill åka till Amazonas djungel. Men så hittade jag den här smarta lilla artikeln i PS! igår, om hur du kan träna dig själv att komma ur din fobi för krälande och krypande små djur. Den funkar säkert på andra fobier också om du bara tänker om lite. Så här gör du:

1. Undvik inte det du är rädd för. Utsätt dig för rädslan, känn hur ångesten först ökar och sedan klingar av.
2. Peppa dig själv. Tänk att om du lyckas ta bort en spindel har du tagit ett steg i rätt riktning. Du kommer att känna dig stolt efteråt!
3. Skriv ner hur fobin begränsar ditt liv, och vad du kan vinna på att bli av med den.
4. Låt en kompis stå en bit ifrån och heja på. Krisar det ordentligt kan kompisen hoppa in.
5. Läs på om djuret och om rädslor och ångest samtidigt. Forskning visar att 25-30 procent blir av med sin fobi på det sättet.

Förra året när jag var i Thailand besökte jag en marknad med alldeles för mycket ålar och ormar. Enda sättet att ta sig igenom marknaden var att gå genom kräl-gatan, full av skålar och burar där de otäcka djuren befann sig.

Och såhär mådde jag efteråt. Det kanske är dags för mig att bota min orm-fobi...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar