fredag 5 juni 2009

Våga vara stolt över andra

Jag har upptäckt på sista tiden hur riktigt bra jag mår när jag blir stolt över någon annan. Det är en sak att vara stolt över något du gjort själv, vilket vår svennebanan-mentalitet tillåter oss att vara alldeles för sällan. Klart det känns bra, men det är ändå lite känsligt. Däremot kan jag må så bra ändå in i djupaste djupaste vrå när jag blir stolt över någon jag älskar. Min syster när hon födde tvillingarna, min låtsassyster som vågade bryta upp med sin pojkvän efter nio år när det inte kändes rätt längre, min kompis Malin som jag såg sjunga i gospelkör för första gången i söndags och tillät mig att upptäcka en helt ny sida av henne. Och idag, när min vän Ingrid tar examen från läkarutbildningen efter fem och ett halvt långa år. Jag minns när hon ringde mig och berättade att hon kommit in på KI, jag bodde i Dublin och gav upp en glädjetjut så högt att alla mina housemates kom springandes till mitt rum och undrade vad som hänt.

Kan du må bra för andra så får du må bra så mycket oftare, det går nästan inte en dag utan att någon av dina vänner eller familj är med om någonting roligt. Kolla bara statusuppdateringarna på Facebook, där står en massa härliga saker! Och ikväll ska jag alltså fira min läkarkompis. Det känns ända ner i tårna :-)

1 kommentar: