fredag 12 juni 2009

Spa Amber

Hemma igen från ännu en trevlig resa. Vilnius har onekligen sin charm, i synnerhet i området kring Gamla stan. Passade på att besöka ett par span när jag var där, ett planerat och ett som jag snubblade över på stadsvandringen - något så annorlunda som ett bärnstens-spa! Baltstaterna har ju en tradition att använda bärnstenen till mycket annat, smyckesbutiker och museer trängs i gränderna, men det här är faktiskt första gången jag hört om spabehandlingar som använder sig av stenarna.

När jag hade lite egen tid sista dagen passade jag på att gå tillbaka för att testa en expressfotmassage på 20 minuter för 40 Lt (motsvarar cirka 140 kronor). Trodde att det skulle vara bärnsten i produkterna som användes, men fick reda på efteråt att just fotmassagen var undantagen regeln. Men i stort sett alla andra behandlingar på stället använde sig av runda små bärnstenar eller slipat bärnstenspulver, som doftar underbart (som en mix av trä och mysk ungefär) när man gnider in det i huden. Om du besöker Vilnius är stället verkligen värt ett besök, så lägg adressen Auros vartu str 15 på minnet. Killen som masserade mina fötter var blind, vilket gjorde hela upplevelsen lite speciell, eftersom man vet att han får förlita sig bara på känslan. Väldigt imponerande.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar