onsdag 17 juni 2009

Träna i vattnet

Älskar att simma, men gör det inte tillräckligt ofta. I sommar är det dags att köpa ett klippkort till Centralbadet tror jag, eftersom jag ska orka med simetappen i Triathlon i augusti, vill ju vara bra förberedd. Ska till Centralbadet nästa helg med en kompis, då ska jag starta mitt nya pool-liv. Det är faktiskt grymt effektivt att träna i vatten förresten. Vanlig simning är jättebra, men kombinera gärna med några olika övningar. Kan göras medan du står vid poolkanten och hänger med kompisar, lätt som en plätt.

Benlyft
Stå axeldjupt i vattnet och håll i poolkanten. Sträck ut ditt högra ben ut mot sidan och höj det så långt du kan, med tårna pekandes mot andra sidan poolen. Sänk benet igen och upprepa övningen 10 gånger med varje ben.

Armhöjning
Stå axeldjupt i vattnet med armarna längst med sidorna av kroppen. Höj dem sedan rakt ut så de kommer upp till vattenytan innan du sänker ner dem igen. Upprepa 10 gånger.

Vattenböjning
Stå i midjedjupt vatten med fötterna höftbrett isär. Böj knäna och gå ner med höfterna bakåt som om du skulle sätta dig på en stol. Höj dig till startposition genom att använda dina magmuskler för att dra dig uppåt. Upprepa 10 gånger.

Poolpromenad
Gå snabbt runt i en pool där vattnet räcker dig till midjan eller bröstet. Om du kan, testa att öka takten till pooljogging!



Jag är ett vattendjur. Älskar att dyka, plaska, simma och stretcha i poolen. Hänger nästan hellre i den än i havet när jag är utomlands, eftersom saltvatten svider i ögonen och jag blir sjukt irriterad av att få sand överallt. Nej, poolen är min kompis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar