måndag 1 juni 2009

Med Philips i Amsterdam

Hela helgen har verkligen flugit förbi i raketfart. I fredags åkte jag och ett gäng andra journalister och bloggare från hela Norden till Amsterdam för att träffa kändisfrisören och stylisten Andy Uffels i hans studio. Vi fick vara med om en backstage experience, det vill säga se hur det går till backstage innan en visning där modellerna sminkas och stylas, och vi fick vara med när Andy presenterade höstens och vinterns stora hårtrender. Be ware folks - 80-talet är tillbaka och det med besked! Inte det fula frissiga 80-talet utan mer struktur, power, grafik och mjuk föning a la supermodell.

Efter gruppintervjuer var det dags att bli stylade och sminkade av Andys team i studion, sjukt roligt. Jag tänkte att ska det vara så ska det vara ordentligt och bestämde mig för starkt sotade ögon och en riktig 80-tals frisyr som skrek Jerry Hall, med slickat stramt bakåt på ena sidan och stort svalligt på andra. Såg punkigt och läckert ut, om än lite ovant. Vid en tidpunkt hade jag fyra stylister som stod och jobbade på mitt hår, snacka om ompysslad.
Entren till Andy Uffels studio var såå snygg. Bilderna visar looks från höstens och vinterns hårtrender som presenteras i Philips haircare style guide.
Så här går det till backstage när modellerna blir fixade innan en visning. Fast lite mer kaotiskt i verkligheten då.
Hårtrender för hösten och vinterns kan enligt Andy Uffels sammanfattas i fem typer av frisyrer: Blow out, All tied up, Power styling, Go graphic och The new Wave.

Vi hade ett par timmar att slå ihjäl mellan studion och kvällens middag, så vi landade på torget utanför hotellet med ett par drinkar. Kristin från pr-byrån, Jessica och Sara från Philips, Lisen från Chic, bloggaren Kelly, frilansaren Jessica och Corinne från Corinne & friends.
Middag på partybåten, där man åt i stora mjuka soffor/madrasser med kuddar bakom ryggen. Bästa stället för en rolig dejt om du ska till Amsterdam.

Lisen från Chic och jag i vår styling för kvällen. Är medveten om att min frisyr ser lite galen ut, men det är kul att testa något helt annorlunda för en kväll.

Jag tillsammans med Andy Uffels i myssoffan. Var perfekt att sitta bredvid honom vid middagen eftersom jag kunde fråga om allt jag inte hann få med under intervjun.

Kvällen fortsatte med dans på partybåten följt av nattklubb inne i city. Fick inte se Red light district den här gången, vilket hade varit lite kul. Fick inte se några tulpaner, träskor eller väderkvarnar heller under det dygnet jag var där, så har bestämt mig för att återvända rätt snart. Blev verkligen helt kär i Amsterdam, verkar vara en stad med otroligt skön stämning. Och så älskar jag det faktum att folk cyklar överallt - bara det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar