fredag 5 juni 2009

Glädjeträning

På tal om det jag bloggade om tidigare idag så hittade jag en passande artikel i ett gammalt nummer av Psychologies. Du som vill öva dig i att glädjas för andras skull, kan börja tänka såhär:

Tänk ur ett annat perspektiv
En undersökning från England visar att det vi vill allra helst är att våra vänner och familj ska må bra. Ändå kan vi inte låta blir att känna oss lite avundsjuka. Psykoterapeuter tror att det beror på att avundsjuka triggar igång våra egna osäkerheter. Försökt att se saken ur ett klart perspektiv, deras framgångar gör inte dig till ett större misslyckande.

Tävla inte
Det är naturligt att tävla med andra, men inte nödvändigt. Bara för att en person blir lycklig av en sorts framgång är det inte säkert att det är vad som gör dig lycklig. Fråga dig själv hur viktigt det egentligen är att du har vad de har. Var det något du längtade efter tidigare, eller är det först nu när din kompis uppnått något du också vill dit?

Glöm inte dina egna framgångar
Om du har kämpat lika hårt men inte når samma framgångar så är det klart att det känns lite surt. Men i stället för att fråga dig själv "varför inte jag?", tänk "jag förtjänar framgång, men det gör alla andra också". Tänk tillbaka på något i livet som du lyckats med och hur mycket det betydde för dig då att kunna dela glädjen med andra.

Låt dig inspireras!
När någon lyckas med något stort kan vi välja mellan att inspireras av dem eller trycka ner dem. Vänd dina känslor av avundsjuka in till motivation för att förbättra något i ditt eget liv. Om du klarar av att vara ärlig mot den andra personen och berätta att du drömmer om vad de har, så kanske de till och med kan hjämpa dig att uppnå dina mål.


Här är jag med min vän Ingrid som jag är stolt över idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar