onsdag 29 april 2009

Vegetarianer är smartare

Jag har inte ätit kött eller kyckling sen jag var 13. Efter att successivt ha ratat bacon, korv, kassler och oxfilé så tog det till slut stop helt, köttet ville inte ner. Jag har alltså levt som lycklig vegetarian i över halva mitt liv och inte lidit av mitt val mer än någon gång då jag känner mig jobbig på bortbjudna middagar eller får in min mat när alla andra ätit upp på större tillställningar. Men alltsom oftast går det hur smidigt som helst, och jag har aldrig aldrig problem med att hitta på kul grejer att laga, medan jag titt som tätt hör folk med betydligt större valmöjligheter gnälla över att de inte vet vad de ska laga till middag. Och nu har jag äntligen förstått vad det beror på...

Snubblade över en gammal studie från några år tillbaka där forskare från universiteten i Southhampton, Edinburgh, Glasgow, och London kommit fram till att vegetarianer helt enkelt är smartare än sina köttätande medmänniskor. Studien har visat att barn med hög IQ i högre utsträckning väljer att bli vegetarianer när de växer upp. Läs mer om studien
här. Inget mer klankande på grönsaksätarna tack, den antioxidantrika kosten ger tydligen ett extra starkt skydd mot funktionsnedsättning i hjärnan. Man tackar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar