måndag 20 april 2009

Åldersgräns på solarie

Det tog bara 30 år. Idag presenteras en studie gjord av Strålsäkerhetsmyndigheten om att ungas solarievanor ökar risken att få cancer. Nähä?! Jag hade faktiskt ingen aning om att så många solade solarier fortfarande, det känns lite...ute? Dumt? Farligt? I alla fall så har antalet unga mellan 18-24 år som brännskadats i solarier fördubblats under en period på två år, vilket måste innebära att man inte riktigt fattar risken. Nu propsar myndigheten på halvera soltiderna och införa lag på att ingen under 18 får besöka solarierna. Alltid något.

Jag minns hur avundsjuk jag var på 80-talet när min bror fick ett litet ansiktssolarium för att behandla sin tonårsacne. På den tiden så hade man ingen aning om hur farligt det var, och det ursäktar ju på något sätt mina föräldars present. Men idag? Nej, själv håller jag mig till bus-brännan om det nu nödvändigtvis ska vara bränna. Det är också ganska enkelt att gå och få en sprej-tanning på till exempel Wellness At Sthlm, prisvärt och enkelt om du inte gillar hemmavarianten.

Nu får det vara slut på pressandet från blårören. Face it, 80-talet är long gone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar