torsdag 16 april 2009

Att glädjas för andra

Vi är uppväxta med Jantelagen och den svenska avundsjukan, så är det något vi svenskar bör jobba på är det att lära oss glädjas åt varandras framgångar. Vad är det värsta som kan hända liksom? Du får en dos självkännedom och kanske ett sting av avundsjuka, men när du väl kommit förbi det där kan må du så otroligt mycket bättre. Tänk hur härligt det känns när du är fullkomligt i extas av glädje för att något bra hänt dig själv på jobbet, i skolan eller hemma. Och sen tänker du att du kan få de här känslorna två, tre, fem eller tio (!) gånger så ofta om du även låter dig själv bli glad när kul saker händer någon annan.

Så i stället för att vara avundsjuk för att din kompis har renoverat sin lägenhet, dykt upp i den senaste Acne-klänningen eller dejtar världens hunk, tänk om och försök att vara genuint glad för hennes skull. Är det svårt till en början så kan du ju alltid fundera på vilka fördelar du själv kan komma att få ur situationen. Inspiration till att sy om ett gammalt plagg i din egen garderob, ett nytt gäng läckra killkompisar att spana på? En kompis som är på bättre humör får du definitivt, och det är ganska mycket värt. Nästa gång är det dig det går bra för.

Själv tänker jag låta mina egna endorfiner gå på högvarv och sitta här och le fast det är min pojkvän som precis har fått bra nyheter. Visst, för mig betyder det en god middag på restaurang ikväll för att fira, men det bästa är att se ett stort leende på hans läppar. Alla människor är värda att bra saker händer dem lite då och då. Idag är det hans tur, och jag är så stolt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar