söndag 19 april 2009

Friskare på 4H-gården

Har spenderat eftermiddagen på en 4H-gård utanför Nacka med min syster, hennes kille och mina syskonbarn. Mina föräldrar brukade ta med mig till gården som fanns i Uppsala när jag var liten, men nu var det en evighet sen jag varit där så det var rätt mysigt. Även om det luktar bondgård så är det en annan luft där ute, som inte hittas inne i stan. Skrev faktiskt om det i Cosmo för ett tag sen, om en undersökning som visar att det är väldigt lugnande mentalt för stadsfolk att dra sig ut på landet, en promenad i skogsmiljö kan till och med bättra på korttidsminnet med 40 procent! Om du åker och umgås med djur så är det extra bra för själen. Kanske inte för dig som är allergisk, men nu snackar jag generellt. Jag känner mig själv i alla fall mycket piggare efter att ha studerat alla sjukt söta griskultingar som slåss om maten, kacklade hönor som pickar på marken eller småhästarna som snällt står blickstilla medans alla små händer drar i manen och klappar den mjuka pälsen frenetiskt. Blir sugen på att rida faktiskt. Har aldrig varit någon hästtjej, men på sista tiden har en enorm längtan efter att bara testa dykt upp. Alla säger att man blir så lycklig av att rida, man känner ett så starkt samband med hästen och allt det där. Innan året är över lovar jag att jag ska ha testat åtminstone en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar