torsdag 16 april 2009

Skippa inte uppvärmning och stretch

Det känns allt i låren idag efter allt promenerande. Men på ett skönt sätt. Älskar träningsvärk när jag vet att jag varit duktig, den allra skönaste kommer efter ett pass bodypump. Mest smärtfylld, men den får mig att må så bra på något sätt.

Den värsta träningsvärken är den som kommer när jag inte varit ordentligt uppvärmd, och när man inte lägger ordentlig tid på stretching efteråt. Känner alltid att det här två-minuters-tänjandet som man får i slutet av ett pass på SATS eller Friskis helt enkelt är lång ifrån tillräckligt för mina muskler och måste komplettera med egen stretch utanför salen efteråt. Det blir väl så, man känner sin egen kropp bäst och vet vad den behöver, vilka muskler som behövs dras i lite extra och så vidare.

Visste du förresten att uppvärmning innan ett träningspass inte bara innebär att kroppen blir varm? Det innebär ocskå att massor av syre och näring skickas ut till de arbetande musklerna så att de kan fungera optimalt under träningen. Du har med andra ord allt att vinna på att lägga tio minuter på en ordentlig uppvärmning!

Ska snart ge mig ut på en ny promenad, behöver lite frisk luft för att ladda hjärncellerna inför en produktiv dag av skrivande framför datorn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar