tisdag 28 april 2009

Du styr över ditt öde

Idag känner jag mig sådär galet stressad. Har flera jobb jag måste börja med, intervjuer att renskriva, research att göra och dessutom 200 sidor att läsa i To kill a mockingbird inför bokcirkeln ikväll. Vid sådana tillfällen är det lätt att irritera sig på allt och alla runt omkring. Jag brukade vara bra på att hitta saker att skylla på när stressen kommer, det fanns alltid omständigheter som jag inte kunde rå för som låg till grund för att situationen var som den var.

Men nu har jag tänkt om lite. Dalai Lama har ett perfekt visdomsord som inspirar vid stunder som dessa, som har lärt mig att det bästa ag kan göra är att slappna av:
"When you think everything is someone elses fault, you will suffer a lot. When you realise that everything springs from yourself, you will learn both peace and joy."
Om inte det ger dig zen vet jag inte vad som gör det...

1 kommentar:

  1. Jag har läst på om Tibet och Dalai Lama + hans företrädare.
    Det har under lång tid innan kineserna invaderat varit ett av det mest slutna och konservativa länderna på jorden. Bl.a kvinnorna hade inget värde, kanske värre än i Afghanistan...
    Så att citera Dalai Lama är kanske inte så smart.

    SvaraRadera