tisdag 7 april 2009

Te för alla smaker

Gillar allmänbildande pressevents, det känns alltid kul att lära sig om nya ämnen. Nestea lanserade två nya smaker på iste och bjöd in till kvällens teprovning på mysiga tehuset Chaikhana i Gamla stan, som definitivt bättrade på mina kunskaper om såväl vitt, grönt, svart som oolong-te. Den sistnämnda hade jag verkligen ingen koll på, men det kategorieras någonstans mellan grönt och svart te, smakar gott och doftar ännu bättre.

Chaikhana drivs av bland annat Ashok Kapoor, som anses vara en av nordens främsta teexperter. Medan vi provsmakade berättade han om historia, seder och skillnader mellan de olika teerna och framställningssätten. Några punkter jag fastnade för:
* Det är en myt att gröna teer är nyttigast, alla teer är bra. Det finns polyfenoler i grönt te som inte finns i svar, men även tvärtom.
* Rött te, så kallat rooibos, är egentligen inte ett te utan en slags ört som växer på buskar i Sydafrika.
* Idén med smaksatta teer föddes i Tyskland på 80-talet då man köpt in stora volymer kinesiskt te för en billig penning men inte var helt nöjd med smaken. Så man hottade upp dem lite helt enkelt.
* Att dricka jasminte i Kina anses väldigt fint, det är något du bjuder dina gäster på.

Snappade upp flera sidor med anteckningar och funderar på att skriva en längre artikel om det här med te. Måste bara hitta en cool vinkel först. Det känns som att alla skrivit om te på sista tiden så det får inte bli tjatigt.
Fick sällskap vid bordet av gulliga Sandra som bloggar på Metro. Här doftar hon på det gröna teet som vi fick testa. Jag älskar när tebladen fäller ut sig, det är vackert. Inga blommor i kopparna den här gången, vilket gjorde mig lite besviken. Jag älskar ju blommor.

Observerade att det bara var tjejer på teprovningen. Har märkt en tendens till det på de senaste eventen jag varit på där bloggare varit inbjudna. Ladies run the web.

Hoppackat te i form av ganska så stora kakor. Antar att de måste smulas sönder för att användas. Att låta en hel sådan klump ligga och dra i tekannan blir både alltför dyrt och starkt... Främsta teexperten bakom disken framför en enormt välfylld tevägg. Ashok Kapoor kunde verkligen sin sak, passa på att ställa frågor om ni går dit någon gång!

Kinesiskt ordspråk, hämtat från Chaikhanas webbsajt: "A murder can possibly be forgiven, but never unpoliteness while drinking tea." Hm, den känns tuff.

3 kommentarer:

  1. Jag lånar en av dina bilder, om det är ok? Facebooks sökfunktion vill inte fungera, men det kanske är ett tillfälligt problem ;)

    SvaraRadera
  2. Helt okej! Jag kan försöka söka upp dig på Facebook senare, mitt namn är ju lite vanligare så då får du leta ett tag...
    Det var kul att träffas!

    SvaraRadera
  3. Det vore kul om du skrev en artikel om te :)

    SvaraRadera