tisdag 7 april 2009

Skriv för bättre hälsa

Skriver du dagbok? Om inte så kanske du ska fundera på att börja. Forskning från USA visar att du kan förbättra inte bara din mentala hälsa utan även din fysiska, genom att skriva om dina känslor. I undersökningen så visade det sig att personer som skrev ner positiva känslor om en utvald person tre gånger i veckan visade en stor minskning på kolesterolvärdet, i synnerhet om känslorna riktades rakt till den personen de tänkte på. I en annan studie bland skadade atleter så upptäckte man att de som fick föra dagbok om hur skadan påverkade dem både mentalt och fysiskt återhämtade sig bättre än de som fick skriva om annat.

Jag skriver mindre och mindre dagbok nu för tiden, jag skrev frenetiskt mycket för cirka fyra år sedan när allt var stormigt mellan mig och min pojkvän. Jag funkar så, skriver hellre om känslor än om vad jag upplevt och ätit till lunch. Allt flyter väl ihop i slutändan, om jag är extremt lycklig eller olycklig så måste jag ju förklara varför, men det är känslorna som är det viktiga. Jag skriver mer när jag är arg eller irriterad eller upprörd, som en form av terapi. Att jag inte skriver så mycket dagbok nu beror kanske på att jag skriver så mycket ändå i mitt arbete. Och på att jag helt enkelt mår rätt bra just nu. Men man kan alltid må ännu bättre, så det kanske är dags att börja printa ner tankarna innan läggdags igen. Positiva tankar då, om fina personer. Sånt finns det gott om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar