onsdag 18 november 2009

Till utmattning

Ikväll har jag varit på bikramyoga på Du Calme. Och jag måste säga att upplevelsen skilde sig en aning från förra gången jag var där. Då var det ett testpass, 60 minuter i stället för 90 minuter som idag, och instruktören var medveten om att rätt många av oss var helt nya och anpassade sig väl lite därefter. Jag minns att jag blev utmattad, men långt ifrån så som jag blev idag! Trodde faktiskt att jag skulle svimma vid vissa tillfällen och fick sätta mig ner på mattan och få tillbaka andningen och pulsen. Det ÄR obehagligt med värmen om man inte är van, instruktören förklarade att det är helt normalt att må illa, känna sig matt och yr i huvudet de första gångerna, men att det ändå är viktigt att stanna kvar i rummet eftersom vi ska förbereda kroppen för livet utanför och det handlar om kontroll och att kunna vänja kroppen. Hm.

Det kändes verkligen inte skönt att vackla mellan att hålla huvudet upp och ner och sen upp igen, blodet strömmade och svetten rann och även om jag bälgade i mig en liter vatten under passet så kände jag mig ändå väldigt darrig efteråt. För mig kompis Malin var det ännu värre, hon fick springa ut och kräkas två gånger... Men låt för all del inte den här historien avskräcka dig, jag tror att det krävs några gånger för att riktigt få kläm på tekniken och vänja kroppen vid andning och värme. 40 grader är rätt varmt, i synnerhet om värmekällan sprutar rakt emot en.

Så, kvällens pass kan väl sammanfattas som varmt, svettigt, darrigt och rätt obehagligt på många sätt. Men ändå är jag lite sugen på att gå dit igen och ge det några chanser till. Jag tror som sagt att det kommer med tiden. Du lär känna din kropp och lär dig vad du kan hantera. Kände mig verkligen helt utmattad när jag gick därifrån, och huvudvärken har inte gett sig än även om jag tryckt i mig flera glas vatten sedan jag kom hem. Återhämtning, snälla, snart...

2 kommentarer:

  1. Ditt inlägg ger mig motivation att ta tag i mig själv och röra på dököttet. För det känns ju så bra efteråt även om det kan vara lite jobbigt under tiden. Mest jobbigt tycker jag nog att det är innan.

    Trevlig dag!

    /Lilla a (gladdagboken.se)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att kunna sprida lite motivation - var rädd att det mest skulle avskräcka :-) Vad gäller träningsvärk och sånt så är det ju trots allt rätt skönt när du känner i kroppen dagen efter hur hårt du jobbat. Och jag tror att du har helt rätt, det är just själva grejen att komma iväg som är jobbig för många, det finns så många ursäkter. Lovar att komma med en inlägg om motivation snart!
    Ha det så bra och lycka till med träningen! /Johanna

    SvaraRadera