måndag 2 november 2009

Arbeta mindre, få mer gjort

För ett par dagar sedan damp Klas Hallbergs nya bok YCDBRALAI (You can't do business running around like an idiot) - En bok om att arbeta mindre och få mer gjort ner i brevlådan. Eftersom hantverkarna dök upp tidigt imorse också för att snickra balkong inne i lägenheten så tog jag med mig boken och satte mig på Espresso house för att läsa lite innan biblioteket öppnade. Plöjde boken på en och en halv timme, ganska så lättläst med andra ord.
Min föreställning innan var ju att det här är en bok jag verkligen kommer kunna hämta tips ifrån, eftersom jag själv har en tendens att fippla bort tiden på de mest konstiga grejer. Och visst fanns det ett och annat resonemang som kan vara nyttigt att komma ihåg för effektivitetens skull, och en hel del resonemang som fick mig att dra på smilbanden - men samtidigt irriterade jag mig på att boken bestod av stora mängder ordbajsande. Tycker att Klas Hallberg (som absolut är både smart och underhållande när det gäller att uttrycka sig, missförstå mig rätt nu) verkar ha fastnat lite i träsket av sina egna resonemang och tyvärr känns ganska så tjatig många gånger. Och okonkret. Det är i och för sig uttalat att boken ska handla mer om förhållningssätt än om verktyg, men som läsare känner jag ändå att en hel del saknas. Så - vill du läsa en bok som ger dig konkreta tips och råd för hur du ska lägga upp din tidsplanering strategiskt, så är kanske inte detta boken för dig. Vill du skratta en aning, nicka instämmande och le lite åt din egen dumhet, så kanske du trots allt har hittat rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar