fredag 15 maj 2009

Vin för hälsan

Skydd mot diabetes, salmonella, benskörhet och hjärtsjukdomar... Det finns en hel hög forskning som visar positiva effekter av att dricka vin. Men det ska vara en regelbunden konsumtion, ett halvt eller ett glas per dag och inte hela veckans ranson på fredagkvällen, annars får det liksom motsatt effekt.

Ungern är ett fantastiskt vinland, och jag fick gläden att prova på en väldig massa sorter under min resa. Det är inte så vanligt i Sverige med ungerskt vin, så jag passade på att köpa med mig ett par flaskor hem från en vingård vi besökte, bland annat något så läckert som en rosa pinot noir. Har lagt den i kylen och bestämt att jag och pojkvännen ska ta varsitt glas ikväll.



Det är inte bara vinet som du njuter av om du besöker vingårdar i Balatonområdet. Utsikten är minst lika fantastisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar