onsdag 13 maj 2009

Kurbad i Héviz

En av höjdpunkterna på resan till Balatonsjön var helt klart kurbadet i Héviz. Sjön är den största aktiva termalsjön i världen, där man kan bada året runt i härligt varmt vatten. Temperaturen ligger i genomsnitt på 31 grader, vilket det var när jag badade, men kan stiga till 35-38 grader på sommaren, och sjunka till 22 på vintern. Men kallare än så blir det aldrig. Baden har en välgörande effekt på alla, men särskilt den som leder av reumatiska- eller ledproblem.

Folk badar i badringar, vilket ser roligt ut men är praktiskt då många av badarna är gamlingar som fått remiss av sina läkare för att gå dit, och man ska hålla sig i vattnet i minst en halvtimme för god effekt. Byggnaderna med badhusen som går ut i vattnet på pelare runt om den lilla sjön påminner mig om 50-talets badhus, och jag klädde mig därefter dagen till ära. Vilket resulterade i att fotograferna som var med på resan oade och aade och tog väldigt läckra bilder där jag fick leka modell.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar