onsdag 20 januari 2010

Träning i dagsljus ger mer

Har än en gång lärt mig något nytt och spännande genom mitt arbete, denna gång handlar det om en ny upptäckt som kanadensiska forskare gjort om motion och dagsljus. Vi har vetat ett tag nu att ljuset har bra effekt på humöret, man beordrar deppade patienter att gå ut i dagsljuset på löpande band - och många mår faktiskt mycket bättre! Men den här gången testade man om dagsljuset hade någon effekt på själva motionen, och det hade den - det visade sig till och med vara så att kroppen förbränner mer på rätt ställe med hjälp av ljuset. Läkaren som jag pratat med tror att det beror på att ljuset påverkar våra neurohormoner som i sin tur påverkar ämnesomsättningen i fettväven och våra muskler.

Med andra ord - ut i ljuset gott folk! Snart är våren här och då kan man njuta av promenader även efter jobbet, men i dagsläget är det lunchpaus som gäller. En snabb promenad mitt på dagen är perfekt, du får inte bara ljus utan även frisk luft och bryter stillasittandet. Mer sånt.

1 kommentar:

  1. Hej på dig fröken fin..
    jo kul att läsa lite i din blogg..
    bra med träning på alla sätt..
    Har du nått tips på bra hälso mat och hur man resar kroppen från gifter? tack.

    sköt om dig..

    kram. A. Lund
    skriv gärna till mig.

    a_bj_lund@hotmail.com

    har du msn? hotmail? live? adda mig.

    SvaraRadera